Thursday, September 8, 2011

Misi pemahaman sejarah agenda utama

Ditanya sama ada isu putar belit sejarah seperti isu Bukit Kepong yang sedang menjadi isu besar di tanah air sekarang, juga perlu diperjelaskan di United Kingdom semasa dialog dan forum itu nanti, Zakaria berkata, jika ada keperluan beliau – sebagai perantara kepada forum khas itu akan membangkitkan isu berkenaan.

“Selain mengadakan penerangan secara perjumpaan fizikal, pendekatan menggunakan Internet juga akan dilakukan untuk mengembalikan penghayatan sejarah negara,’’ katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Forum bertajuk Kemerdekaan 54 Tahun: Membina Satu Bangsa, Berkongsi Satu Matlamat itu akan disertai oleh Profesor Ulung dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Datuk Dr. Shamsul Amri Baharuddin dan Pengarah Eksekutif Institut Pengajian Strategik Antarabangsa Islam (ISIS), Datuk Dr. Mahani Zainal Abidin manakala Zakaria bertindak sebagai perantara.

Tambah Zakaria, ahli akademik dipilih sebagai panel supaya tidak timbul prasangka politik kerana ahli akademik dilihat bebas dan telus dalam menyatakan pandangan masing-masing.

Bagi program dialog, Muhyiddin sendiri akan hadir dan berdialog dengan rakyat Malaysia yang hadir. Kedua-dua program diadakan di Hyatt Regency di Churchill, London pada hari Jumaat ini. Seramai 300 orang dijemput menghadiri forum itu.

Pada sebelah tengah harinya, Muhyiddin akan bersolat Jumaat dengan hadirin di pejabat Pesuruhjaya Tinggi di sini.

Daripada 70,000 rakyat Malaysia di seluruh United Kingdom, 14,000 ialah pelajar tajaan persendirian dan kerajaan, sementara bakinya adalah pelbagai status.

Kata Zakaria, ada rakyat Malaysia yang telah lama menetap di United Kingdom, telah terhakis sedikit sedikit pengetahuan mereka tentang sejarah negara sendiri.

Timbalan Perdana Menteri mengadakan lawatan kerja ke UK, dari 8 hingga 11 September. Selain berdialog dengan rakyat Malaysia, Muhyiddin akan mengadakan pertemuan dengan Ketua Kolej Fesyen London di Universiti Kesenian London, Prof. Frances Corner, bersolat Jumaat bersama komuniti Malaysia di Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Belgrave Square, London dan melawat Pusat Penyelidikan Tun Abdul Razak di Brickendonbury, Hertford.

Kata Zakaria, tujuan utama lawatan Timbalan Perdana Menteri adalah untuk menghadiri Karnival Merdeka Ke-54, iaitu salah satu sambutan Hari Kemerdekaan pada setiap tahun di UK.

‘‘Acara ini selalunya akan menarik ramai rakyat Malaysiadi London ke pejabat Peuruhjaya Tinggi di sini,’’ katanya.

Karnival Kemerdekaan diadakan pada Sabtu, 10 September ini. Beliau menjemput semua rakyat Malaysia di United Kingdom datang ke pejabatnya untuk meraikan Hari Lebaran dan Kemerdekaan. Beliau turut membuka ruang untuk menyelesaikan pelbagai isu berkaitan kerakyatan warga Malaysia, dan bercadang mengadakan program ‘ala pemutihan’ bagi tujuan penyelesaian. – UTUSAN

No comments:

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez